Myter om uppkörningen.

 
  • "Om du får ett motorstopp så kuggar du."
  • "Nej det gör du inte."  Fast det beror ju lite på var du får ditt motorstopp, är det mitt framför en lastbil som kommer i full fart och ni blir påkörda, då har du naturligtvis blivit kuggad.
  • "Alla inspektörer är sura och griniga."
  • "Nej det är de inte."  De brukar däremot inte prata så mycket när du kör och det är för att de inte ska störa din koncentration.
  • "Inspektören är en gammal gubbe."        
  • "Nej, det är han inte."  Det finns faktiskt en hel del kvinnliga inspektörer också, men lite äldre får du räkna med att det flesta är.                                                                                                                                                             
  • "Inspektören får luras på uppkörningen."
  • "Nej det får de inte."  Det kan dock hända att det efter en korsning är förbjudet att fortsätta rakt fram, inspektören säger ju inte att du ska köra rakt fram han säger bara när du ska svänga. Här måste du alltså vara uppmärksam på förbuds- och påbudsskyltar efter korsningar.
  • "Jag måste göra allt som inspektören säger."
  • "Nej, det behöver du inte göra."  Tänk på att det är du som är juridiskt ansvarig för det du gör på din uppkörning, till skillnad från när du övningskörde då var det din handledare eller trafiklärare som var ansvariga (inspektören får inte böter eller blir av med sitt körkort om du gör fel). Exempel: Inspektören säger till dig att svänga vänster på en väldigt trafikerad landsväg och du har massor av bilar bakom dig och ingen lucka att svänga i. I en sådan situation kan du bli kuggad om det blir en farlig situation av det hela.
  • "Det är svårare när man kör upp privat."
  • "Nej, det är det inte."  Statistiken säger att fler privatister kuggar än om man gått på en trafikskola. Detta beror på att trafikskolorna ger en mer fullständig utbildning än vad oftast får av en privat handledare. Handledaren har ju förmodligen under alla år av körning lagt sig till med en massa ovanor som inte är godkända på förarprovet. En trafiklärares utbildning består till stor del av pedagogik och metodik vilket man som handledare kanske inte alls har. Kraven för att få ett körkort idag har förändrats mycket bara under de senaste åren (miljökörning, självvärdering, osv).
  • "Inspektören har mycket makt."
  • "Ja, det har han." Han är den enda som kan bestämma om du ska få ditt körkort eller inte, du kan inte överklaga hans beslut. Du kan hota eller försöka muta en inspektör, detta kommer att leda till en polisanmälan mot dig (han har ju dina personuppgifter) och sen blir det svårt att få körkort eftersom ditt körkortstillstånd även kan återkallas.

 

De 10 vanligaste felen vid uppkörning.

 
  • Missar högerregeln i korsning.
  • Kör för fort på en smal och krokig landsväg.
  • För dålig avsökning, saknar spegelrutiner.
  • För dåligt riskmedvetande.
  • Släpper inte över gående på övergångsställe.
  • Avfart eller påfart på landsväg.
  • Kör med för höga eller för låga växlar/varvtal (miljökörning).
  • Fordonshantering.
  • Samspelar inte med andra trafikanter.
  • Kör för långsamt (för försiktigt)

Några mindre vanliga fel på uppkörningen,

  • Stannar inte vid stopp.
  • Vet ej vem som ska köra först.
  • Passerar järnvägskorsning utan att titta.
  • Får inte upp motorhuven.